تولیدی مبل اصفهان,خرید مبل از تولیدی
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چالش های صنعت مبلمان در بخش تولید و فروش

چالش‌های صنعت مبلمان کشور/ استمرار استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات فرسوده

اشتغال بیش از یک میلیون نفر (مستقیم و غیر مستقیم) در صنعت چوب و مبلمان کشور حاکی از جایگاه بسیار مهم آن در عرصه تولید و اشتغال کشور است. با این حال، موانعی مانند کمبود مواد اولیه، بکارگیری ماشین‌آلات فرسوده و عدم حمایت کافی دولت منجر به عدم استفاده بهینه این صنعت از ظرفیت‌های خود شده است.

چالش های صنعت مبلمان در بخش تولید و فروش

چهار چالش اصلی تولیدکنندگان مبلمان

تولیدکنندگان مبلمان نیز مثل فعالان در صنایع دیگر با مجموعه ای از چالش ها روبرو هستند که رقابت را برایشان دشوار می کند. برخی فکر می کنند در صنعت مبلمان اغلب مشکلات و موانع به مرحله ساخت و ساز بر می گردد اما نوسانات قیمت، تقاضای مشتری و فضای رقابتی نزدیک نیز در این زمینه بسیار تاثیر گذار بوده است. مانند روند همه صنایع، برنامه ریزی مناسب و شناخت چالش ها یکی از کلیدی ترین نقشه های راه از منظر رقابتی است. وبسایت Cre8tive چهار چالش اصلی تولیدکنندگان مبلمان در امریکا را معرفی کرده است که در صنعت مبلمان ایران نیز کم و بیش وجود دارند و آشنایی با آن ها برای تولیدکنندگان داخلی هم جالب توجه خواهد بود. در ادامه این چالش ها و راهکارهای برون رفت از آن ها را خواهید خواند؛ راهکارهایی که حول محور برنامه ریزی می چرخند.

اقتصاد آنلاین – سجاد رفیع؛ تغییرات به وجود آمده در سبک زندگی مردم و افزایش اقبال عمومی نسبت به وسایلی مانند مبل، تختخواب، کابینت و … منجر به گسترش قابل توجه صنعت چوب و مبلمان ایران طی چند دهه اخیر شده است. در همین رابطه، امروزه شاهد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم یک میلیون نفر از جمعیت کشور در این صنعت هستیم. با این حال، گستره وسیع صنعت چوب و مبلمان کشور به معنای وضعیت مطلوب فعالان آن نیست. کمبود مواد اولیه، بکارگیری ماشین‌آلات فرسوده و عدم حمایت کافی دولت از جمله مهمترین موانع موجود بر سر راه مدیران و سرمایه‌گذاران این صنعت است. چالش‌هایی که همزمان با بروز اپیدمی کووید ۱۹، شاهد تشدید آن‌ها بوده‌ایم. در همین زمینه، در ادامه به تشریح ابعاد مختلف هر یک از این سه مانع خواهیم پرداخت.

کمبود مواد اولیه

به طور کلی، کمبود مواد اولیه و متعاقبا قیمت بالای آن از جمله مهترین چالش‌های موجود در صنعت چوب و مبلمان کشور است. مساله‌ای که همزمان با اعمال تحریم‌های بین‌المللی و سپس بروز اپیدمی کووید ۱۹، تشدید شده و باعث افت میزان تولیدات این صنعت شده است. در همین رابطه، استفاده برخی تولیدکنندگان از مواد و تجهیزات نامرغوب منجر به کاهش سطح کیفی محصولات شده است.

در همین زمینه، برخی فعالان صنعت چوب و مبلمان از ممنوعیت برداشت چوب از جنگل‌های کشور به عنوان یکی از عوامل تضعیف‌کننده این صنعت نام می‌برند. به اعتقاد این افراد، چنین سیاستی منجر به افزایش قطع غیر قانونی و غیر حرفه‌ای درختان شده است. مساله‌ای که به معنای کیفیت نامناسب و اندازه غیر استاندارد چوب‌های دریافتی توسط کارخانجات و متعاقبا افزایش ضایعات تولید است.

بکارگیری ماشین‌آلات فرسوده

بخش اعظم بنگاه‌های فعال در صنعت چوب و مبلمان کشور را کارگاه‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند. عدم توانایی مالی این کارگاه‌ها به منظور خرید ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن منجر به فرسودگی تدریجی خطوط تولید در آن‌ها شده است. مساله‌ای که خود را در قالب کاهش سطح کمی و کیفی محصولات این صنعت نشان می‌دهد. در همین رابطه، ضرورت حمایت مالی دولت از این کارگاه‌ها در دوران شیوع ویروس کرونا، بیش از پیش احساس می‌شود.

سیاستهای نامناسب دولت

به طور کلی، ابتدای بهمن تا انتهای اردیبهشت را می‌توان دوره اوج فعالیت صنعت چوب و مبلمان کشور دانست. این در حالی است که دوره مذکور در سال گذشته به دلیل بروز اپیدمی کووید ۱۹، همراه با رکود سنگین این صنعت و همچنین افزایش فشارهای مالیاتی دولت (در نتیجه کسری بودجه دولت) بوده است. در همین رابطه، انجام عمده معاملات چوب و مبلمان کشور با استفاده از چک‌های بلندمدت در حالی است که فعالان این حوزه ملزم به پرداخت نقدی مالیات بر ارزش افزوده خود در زمان معین هستند.

شواهد موجود حاکی از عدم فعالیت ۵۰ درصد از ظرفیت صنعت چوب و مبلمان ایران است. ظرفیتی که در صورت اصلاح برخی ساز و کارها و بهبود فضای کسب و کار در این بخش می‌تواند فعال شده و منجر به افزایش تولید و اشتغال شود. تدوین برخی قوانین در جهت تشویق سرمایه‌گذاران خارجی به ورود به صنعت چوب و مبلمان کشور، علاوه بر انتقال دانش روز می‌تواند نقش بسزایی در نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات این صنعت ایفا کند. در همین رابطه، افزایش ارتباطات میان سیاستگذاران و فعالان این حوزه، از جمله اقدامات ضروری در مسیر تدوین سیاست‌های صحیح و کارآمد خواهد بود.

چالش ها و راهکارهای جهش تولید در صنایع مبل کشور

ارزش صادرات محصولات چوبی و مبلمان بیش از ۳۰ میلیون دلار در سال و گردش مالی آن ۷۰ هزار میلیارد تومان در زنجیره تامین، تولید، تجارت و توزیع است؛ ”اما ظرفیت صادراتی این صنعت، تا ۵۰۰ میلیون دلار نیز پیش بینی شده است.

کمبود نیروی کار ماهر

روند کاری مثبت و سود ده در ایالات متحده به این مفهوم است که شما منابع انسانی تان را افزایش داده اید. اقتصاد قوی در کنار دلار ضعیف آمریکا باعث افزایش صادرات تولیدات آمریکایی شده است. همچنین کاهش نرخ مالیات سبب شده است که انگیزه مشاغل مختلف برای هزینه کردن در کسب و کارشان افزایش یابد.

با وجود این فرصت ها، تولید کنندگان مبلمان ابتدا باید بر یک مانع مهم غلبه کنند: کمبود نیروی کار ماهر. در بررسی چشم انداز تولید در سال ۲۰۱۸ به نام ASQ، اکثر تولید کنندگان (۴۱ درصد) گزارش دادند که بزرگترین مانع آن ها برای سال ۲۰۱۸ پیدا کردن کارگرانی ماهر است. با ورود کارگران اصلی و کلیدی به مرحله بازنشستگی، تولید کنندگان مبلمان ممکن است برای جایگزینی جایگاه ها در خط تولید به مشکل بربخورند. کاهش برنامه های آموزشی به ویژه برای مهارت های مهم و کلیدی در دوره های رکود اقتصادی می تواند این معضل را سخت تر کند.

راه حل های پیشنهادی:

در قسمت استخدام نیروهای جدید خلاق و فعال باشید. می توانید مسئولان استخدامی تان را به مراکز آموزشی مختلف و کارگاه ها بفرستید تا نیروهای جدید پرورش دهند و یا اینکه کلاس هایی در محل کارخانه برای کارگران رده پایین تر و علاقه مند ترتیب دهید. برای کاهش فشار در مواقع شلوغی کار و تقاضا از کارگران پیمانی استفاده کنید تا در زمان مناسب بتوانید کارمندان و کارگران بلند مدت استخدام کنید. با استفاده از یک سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی یا ERP به صورت یکپارچه و کامل، تمام مراحل تولید، داده ها و یادداشت ها را ثبت کرده تا از شکاف دانش احتمالی میان نیروی کار بازنشسته و نیروهای کاری جدید جلوگیری شود.

هزینه های روزافزون

تولید مبلمان به دلیل عواملی در داخل و خارج از صنعت با افزایش قیمت ها رو به روست. افزایش قیمت مواد ممکن است شما را در تنگنا قرار دهد. چاره ای ندارید، یا اینکه مجبور هستید هزینه ها را اعمال کرده و افزایش قیمت داشته باشید و خطر از دست دادن تجارت را در رقابت از دست بدهید، یا اینکه خود متحمل هزینه ها شده و محصولات تان را با قیمت قبل به فروش برسانید. کارشناسان معتقدند که اغلب تولید کنندگان مبلمان برای زنده ماندن در دنیای تجارت و رقابت حاضرند که خود هزینه ها را متقبل شوند و خودشان متضرر شوند اما بازار را از دست ندهند.

افزایش هزینه ها همچنین می تواند نتیجه تغییرات در قوانین کار باشد. برای مثال ۱۸ ایالت در امریکا در سال ۲۰۱۸ حداقل ترین افزایش دستمزد را داشتند، در حالی که برخی دیگر بیشتر از ۱۵ دلار در ساعت دستمزدها را افزایش داده اند که دلیل آن کمبود نیروی کار در آن مناطق بود. افزایش دستمزد به هر دلیلی که باشد [مثل تورم در کشور ما] به هر حال افزایش هزینه ها را در پی خواهد داشت.

راه حل های پیشنهادی

با استفاده از یک سیستم برنامه ریزی سازمانی و یا سایر فناوری های ثبت و محاسبه هزینه های تولید با رویکرد طراحی و هزینه می توانید از قیمت محصولات اولیه در زمان مشخص استفاده کنید. (قیمت گذاری بر اساس حجم و ظرفیت) این روش برای تطبیق دادن انتخاب ها با اهداف در زمینه هزینه ها استفاده می شود. این کار به شما کمک می کند که در عین تولید محصولاتی که خواسته و نیاز مشتریان شماست، قیمت ها را در حالت قبل نگه دارد.

نوسانات در تقاضای مشتری

افزایش هزینه ها و افزایش دستمزد کارگران بسیار سخت تر از مدیریت زمان برای نوسانات تقاضای مشتریان است. نرخ تقاضا در صنعت مبلمان بسیار به روند مسکن مصرف کنندگان وابسته است. تقریبا ۳۷ درصد خانواده های امریکایی در سال ۲۰۱۶ خانه های خود را اجاره کرده اند و نسبت اجاره بها به بالاترین نرخ آن از سال ۱۹۶۵ رسیده است. پیش بینی می شود تعداد خانه های تک نفره در این کشور تا سال ۲۰۳۰ افزایش یابد. علاوه بر آن آمارها نشان می دهد که مردم به خانه ها و آپارتمان های کوچک روی آورده اند.

این آمارها و ارقام تأثیر بسیار زیادی در تولیدات مبلمان دارد. به عنوان مثال خانه های کوچک خواستار مبلمان کمتری هستند و فضاهای اجاره ای اغلب با مبلمان ارزان تر و کوچک تر مبله می شوند. اجاره نشین ها کمتر روی قطعات مبلمان بزرگ و لوکس تر سرمایه گذاری می کنند. با توجه به ماهیت گذرا بودن اجاره نشینی، معمولا مبلمانی تهیه می شوند که جا به جایی آن ها آسان تر باشد و همچنین قیمت آن ها به حدی ارزان باشد که در زمان جا به جایی نیازی نباشد که آن ها را به همراه خود ببرند.

راه حل های پیشنهادی

به عنوان تولیدکننده مبلمان تلاش کنید که از تغییراتی که در جامعه رخ می دهد، به عنوان فرصتی برای آزمایش طرح های جدید و ارائه محصولات تان استفاده کنید. در صورت امکان بر روی تولید مبلمانی تمرکز کنید که پاسخگوی نیاز مشتریان جدید باشند. یا اینکه خدمات جدیدی ارائه دهید که در راستای رفع نیاز مشتریان جدید باشد. با دقت و بی درنگ به جمع آوری و بازبینی نیازهای مشتریان بپردازید تا بتوانید بهتر پیش بینی کنید و سریع تر پاسخگوی نیاز های مشتریان با توجه به شواهد موجود باشید.

دید کامل نسبت به زنجیره تامین مواد اولیه و کارایی آن

آمارها نشان می دهد که برای ۲۲ درصد تولیدکنندگان مبلمان افزایش بهره وری در اولویت قرار دارد. برای افزایش بهره وری شما به یک دید جامع به کل زنجیره تأمین مواد اولیه احتیاج دارید. شما به صورت مداوم برای اطلاع از میزان دسترسی به مواد اولیه باید با فروشنده ها و برای سنجش میزان تقاضای مشتریان با خرده فروشان در ارتباط باشید. با بررسی و ثبت داده ها در بخش تولید کارخانه تان می توانید نقاط ضعف تان را در فرایند تولید شناسایی کرده و با رفع آن به گردش کاری بهتر کمک کنید.

راه حل های پیشنهادی:

سیستم های برنامه سازمانی به شما کمک می کند نسبت به زنجیره تأمین، بهبود کارایی سفارش، مدیریت موجودی و سایر فرایندها دسترسی بهتری داشته باشید. یک سیستم برنامه ریزی می تواند کلیه داده های ورودی را ردیابی کرده و با بررسی آن ها فرصت های جدید بازار را شناسایی کرده، در مورد تغییرات تقاضا وارد عمل شده و به کاهش هزینه ها کمک کند.

در نهایت اینکه این وظیفه فعالان صنایع مبلمان است که به چالش ها بپردازند و اطمینان داشته باشند که برای تغییرات از آمادگی کافی برخوردارند.

تولید پایدار نهادینه نیست

در این گزارش با اشاره به اقتصاد صنعتی در حال گذار، به عنوان یکی دیگر از چالش‌های صنعت مبلمان آمده است: «از آنجایی که بافت فرهنگی و اجتماعی جامعه از یک اقتصاد کشاورزی به سوی صنعتی شدن در حال گذار است، هنوز سازوکار فعالیت‌های تولید پایدار در آن نهادینه نشده است. بنابراین تولید با ناهمواری‌ها و سختی‌های متعددی از جهات مختلف فرهنگی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.»

بورس بازی‌های غیرشفاف

در ادامه این گزارش آمده است: «مشکلات و دست‌اندازهای متعدد موجود در عرصه تولید، سبب توسعه خدمات جانبی و بورس‌بازی‌های غیرشفاف و سودآور شده و تمایل به سرمایه‌گذاری در امر تولید را غیرموجه ساخته است از سوی دیگر، چهارمین چالش این صنعت به ماهیت فعالیت‌های تولیدی برمی‌گردد.

از آنجایی که ماهیت فعالیت‌های تولیدی مستلزم به‌کارگیری فضای تولیدی و تجهیزات سخت افزاری است، نیازمند حجم سرمایه‌گذاری ثابت قابل توجهی نیز هست و افزایش سرمایه‌گذاری، افزایش ریسک را نیز به دنبال دارد.»

عدم توجه به کیفیت و رضایت مشتری

در ادامه این گزارش آمده است: «تمرکز بر سودهای کوتاه مدت و عدم توجه به کیفیت محصول و رضایت مشتریان از سوی برخی از تولیدکنندگان داخلی، سبب شده تا تمایل مشتریان به کالای داخلی کاهش یافته و به سمت محصولات خارجی گرایش پیدا کنند که این امر زمینه ساز ورود کالای خارجی به بازارهای داخلی شده است.» از سوی دیگر، پایین بودن قیمت پایه واردات محصولات مبلمان کشور در قیاس با سایر کشورها، پایین بودن نرخ ارز در کنار قیمت پایه ارزان، غیررقابتی بودن قیمت تمام شده از دیگر چالش‌های صنعت مبلمان در داخل است.این گزارش در ادامه با بررسی شرایط موجود در فضای کسب و کار اضافه می‌کند: «شرایط موجود در فضای کسب و کار نظیر اقتصاد دولتی، بوروکراسی‌های اداری، محدودیت‌های بین‌المللی، عدم ارتباط با صاحبان دانش فنی و تکنولوژی، عدم دسترسی به تسهیلات ارزان قیمت، تمایل به سرمایه‌گذاری و به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین و تولید محصولات به‌ روز و رقابت‌پذیر را با محدودیت مواجه ساخته است.»

سوال: اما چرا کالاهایی می بینیم که کیفیت ندارند؟

در هر صنفی هستند کسانی که زیر پله ای کار می کنند چرا که کیفیت، هدف هر برند است و از نان شب واجبتر. اگر اشتباه کنند جایی برای ماندن ندارند. ما کیفیت را رعایت می کنیم برای اینکه بمانیم و بفروشیم ولی زیر پله ای ها فقط شبیه سازی می کنند. کاتالوگ برند ها را نشان می دهند و می گویند ۲۰ درصد زیر این قیمت را می خواهی؟ در صورتی که باید ۱۰۰ % زیر قیمت بدهند. برند ها توان تولید بالایی دارند به طوری که توان تولید یک برند اندازه کل زیر پله ای هاست. در هر صورت زیر پله ای ها نیز حق کار دارند و ما وضعیت بحرانی و فشار کار را در کشورمان داریم. من موافق دست فروشی نیستم اما موافق نحوه برخورد ماموران نیز نیستم. شما شغل تولید کن اگر کسی دزدی کرد سرش را بزن.

بنابراین کیفیت یک روند است که بایستی به همه به درستی آموزش داده شود کیفیت یعنی یک کاری را درست و کامل انجام دهی این یک محصول صرف نیست. کیفیت یعنی اینکه معلم با کیفیت تدریس کند و اگر اینطور نباشد روزی در جایی جواب این بی کیفیتی بروز می کند. باید به یاد داشته باشیم کار بی کیفیت نکنیم، تولید نکنیم تحویل نگیریم. اگر رفتیم سراغ جنس ارزان بگوییم فاکتور کند و جنسش را ضمانت کند در صورت بروز مشکل حقمان را مطالبه کنیم. ۵ نفر که اینطور برخورد کنند فرد به دنبال جنس با کیفیت می رود و باعث می شود تولید محصول بی کیفیت متوقف شود.

در رابطه با بازار یابی اینترنتی و دیجیتال بایستی گفت افراد چندان موفقیتی کسب نمی کنند چرا که خریداران ما که عمدتا خانم ها می باشند بایستی در محل حضور پیدا کرده جنس، رنگ، بافت و راحتی آن مبلمان را از نزدیک ببینند. جنس مبلمان، یک موبایل یا خودرو نیست .ما حتی بعد از اینکه در محیط نیز حضور پیدا میکنیم و مبلمان را انتخاب می کنیم پس از اینکه آن مبلمان را در فضای مورد نظر خود قرار می دهیم دوباره دچار این دوگانگی می شویم که آیا این مبلمان برای این فضا مناسب است؟ و ای کاش بیشتر دقت می کردیم….

انتخاب جنس مبلمان ذائقه، سلیقه نیاز دارد. تحصیلات به جهت طراحی است اما برای انتخاب یک مبلمان ما نیاز به تحصیلات ویژه ای نداریم. پس کسب و کار اینترنتی به صورت فروش آنلاین در این حوزه چندان جوابگو نمی باشد.

اما متمرکز بودن چنین مراکزی می تواند مشتری را از سردرگمی نجات دهد. در بازار با گستردگی محصول مواجه هستید و این بسیار سخت است که به جای جای شهر سر کشید. به نوعی بازار مبلمان پلی بین تولید کننده و مصرف کننده است.

0