تولیدی مبل اصفهان,خرید مبل از تولیدی
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پیش بینی بازار مبلمان در سال ۱۴۰۰

وضعیت حال و آینده بازار مبلمان در ایران

اگر تولیدکنندگان یک بازنگری در کلیه زنجیره تولید ایجاد کنند، می توان آینده خوبی برای بازار مبلمان متصور شد، گفته است: همچنین تقویت طراحی از موارد مهمی است که باید بازنگری شود. به طور کلی سیستم توزیع در ایران مشکل دارد، که باید واکاوی و آسیب شناسی در کل زنجیره تولید از مواد اولیه تا تولید انجام شود.

رقابت در صنعت مبلمان بسیار کم است، تصریح کرد: حضور در نمایشگاه ها و بازارهای خارجی، و ابداع نوآوری در این زمینه می تواند یکی از عوامل موفقیت صنعت مبلمان در آینده باشد. ارتقا صنعت مبلمان نیازمند ایجاد روش های نوین در تولید، بازاریابی و بهبود کیفیت مواد اولیه است. برای آن که بتوانیم در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید بکوشیم تا بتوانیم استاندردهای لازم را که در کشورهای توسعه یافته رعایت می کنند، کسب کنیم.

مشکل اصلی صنعت مبلمان در ایران را نبود استراتژی مدون و بلند مدت برای این صنعت می داند و معتقد است: باید سند راهبردی این صنعت، هر چه زودتر تدوین شود تا ناهماهنگی های درون و بیرون صنعت، در راستای این سند مدیریت شود. وی گفت: باید در آینده نزدیک یک متولی خاص، به معنی مجموعه ای که بر مبنای فعالیت های کارشناسی شده، و آمارهای واقعی، تشکیل شود که مشکل صنعت را چه از لحاظ درون صنعتی و چه به صورت کلی اولا شناسایی و ثانیا حل کند و همه اجزای صنعت نیز به آن پایبند بوده و در راستای آن حرکت کنند. وقتی استراتژی مشخص وجود داشته باشد، توجه به هم افزایی های حاصله مشکلاتی چون تولید، واردات و صادرات، نیروی انسانی و سایر مسائل صنعت مشخص تر بوده و راحت تر قابل پیگیری و مذاکره می شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون درباره آینده صنعت مبلمان، با تاکید بر لزوم نوآوری در زمینه های مختلف، گفت: بسته بندی مناسب، تولید مبلمان، ثبات کیفیت محصولات داخلی، عدم کپی برداری و نوآوری در طراحی بومی، به کارگیری فناوری مدرن و ارائه محصولات مشتری پسند و مطابق نیاز روز و با قیمت مناسب، از ضروریاتی است که باید در آینده صنعت مبلمان، مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، مهندس فخاری، مدیر فروش مبل آراکس با بیان اینکه از دهه ۸۰ به بعد ایرانیان به سمت دکوراسیون داخلی منازل رفتند، و مبل به یکی از الزامات منازل تبدیل شد، افزود: با مراوداتی که تجار و بازرگانان با کشورهایی چون ترکیه، ایتالیا، و برخی از کشورهای آسیایی، داشتند، واردات مبلمان در ایران آغاز شد. در این سال ها سهم بازار مبل ترکیه در ایران بیشتر از سایر کشورها بود. با ممنوعیت واردات مبلمان از سال گذشته، فرصتی برای تولیدکنندگان ایجاد شد و آنها توانستند از این فرصت استفاده کنند و تولیدات خود را عرضه و وارد کار برندسازی شوند.

وی یادآور شد: ما پتانسیل تولید مبلمانی مرغوب تر از کشور ترکیه را داریم، ولی مشکلات اصلی، نبودن مواد اولیه مرغوب و نداشتن امکانات مناسب در این زمینه است. برای مثال کشور ترکیه برای تولید محصولات خود از ابزارآلات و یراق آلات مکانیزه ای استفاده می کند که به وفور، برندهای مختلف در آن کشور تولید می‌کنند، در حالیکه ما برای تهیه آنها با مشکلات واردات و بالا بودن هزینه های آن مواجه هستیم.

فخاری، چالش دیگری که در صنعت مبل وجود دارد را تهیه پارچه دانست و افزود: در ظاهر مبل، چشم گیرترین نقطه، پارچه است که متاسفانه در ایران تولید کننده پارچه خوب نداریم، و اکثر محصولات با پارچه های وارداتی تولید می شوند.

وی درباره حجم بازار مبلمان در ایران گفت: در شهرهای بزرگ ایران مبلمان و دکوراسیون داخلی ۳۰ درصد هزینه‌های سالیانه یک خانواده را تشکیل می‌دهند، که حدود ۱۰ درصد آن به خرید مبلمان اختصاص دارد.

فخاری درباره اولویت‌های خرید مشتریان گفت: با توجه به کوچک شدن فضای خانه‌ها و گسترش آپارتمان نشینی، مشتریان به سمت خرید مبلمان تمام پارچه و راحتی روی آورده‌اند.

وی با تاکید بر افزایش آگاهی خریداران گفت: امروزه میزان اطلاعات و آگاهی خریداران از بازار و قیمت‌های محصولات افزایش یافته، در واقع مشتریان پس از گشت و گذار چند روزه در بازار و بررسی قیمت‌ها و کیفیت محصولات، اقدام به خرید مبلمان می‌کنند. لذا کیفیت، اشغال فضای کم، و قیمت از اولویت‌های اصلی خریداران مبلمان است. وی درباره اهمیت اعتمادسازی میان تولیدکنندگان و خریداران، گفت: امروزه تولید کنندگان به سمت ماکت سازی در فروشگاه ها روی آورده‌اند، تا مشتریان با مشاهده مواد اولیه و اسکلت مبل، نسبت به کیفیت آن اطمینان داشته باشند.

فخاری درباره وضعیت آینده صنعت مبلمان در ایران گفت: تقویت و توسعه شرکت‌های تولید کننده داخلی و توسعه صادرات و فروش بین‌المللی، افزایش کیفیت طراحی، چگونگی رقابت و زنده ماندن در شرایط سخت و دشوار، بهبود روابط بین‌المللی با کشورهای صاحب سبک، از ضروریاتی که باید تولیدکنندگان و مسئولان در آینده به آن توجه داشته باشند. همچنین برگزاری کارگاه‌های فروش مبلمان، شناسایی نیازهای مشتریان و پاسخگویی به آنها، آشنایی تولیدکنندگان ایرانی با روش‌های موفقیت برندهای معروف دنیا و نحوه استفاده آن‌ها از منابع موجود از مواردی است که در آینده باید مورد توجه تولیدکنندگان قرار گیرد.

مدیر فروش مبل آراکس، با اعلام این مطلب که مبلمان جدا از صنعت بودن، به نوعی هنر است و سقفی برای پیشرفت ندارد، گفت: بازار مبلمان، بازار بکری برای مشاوران بازاریابی و برندینگ است، چرا که در این حوزه نیاز به داشتن مشاوران حرفه ای و خبره کاملا احساس می شود.

فخاری با تاکید بر اهمیت نقش بازاریابی در صنعت مبلمان، گفت: متاسفانه باید بگویم بازاریابی در این صنعت قدمتی کمتر از ۱۰ سال دارد؛ با وجود این بسیاری از تولید کنندگان به اهمیت آن پی برده و به سمت بازاریابی رفته اند و قصد دارند از این طریق بیشتر محصولات خود را بشناسانند. لذا باید بگویم بازار مبلمان فرصت مناسبی پیش روی بازاریابان قرار داده تا با ورود به این بخش و افزایش اطلاعات و آگاهی خود، بتوانند در این زمینه درآمدزایی کنند. وی با اشاره به سیر صعودی بازاریابی در صنعت مبلمان، گفت: میانگین سطح سواد پرسنل ما، تا قبل از ورود به حوزه برندسازی، حداکثر دیپلم بود، در حالیکه اکنون با ورود نیروهای جوان، و تخصصی شدن بخش های مختلف، سطح سواد پرسنل تا کارشناسی ارشد پیش رفته است؛ لذا با توجه به اشتغالزایی مناسبی که در صنعت مبلمان وجود دارد، می توان گفت تحصیلات آکادمیک و تجربه، لازم و ملزوم هم هستند.

مهندس فخاری، با اشاره به اهمیت برندسازی در صنعت مبلمان، گفت: اسپانسر شدن و شرکت در نمایشگاه‌ها و همایش‌ها، دریافت ایزو، و حضور مستمر در بازار، و تبلیغات، اقداماتی است که مبل آراکس در زمینه برندسازی انجام داده است.

مدیر فروش مبل آراکس، تصریح کرد: در حوزه آنلاین هم مبل آراکس، اقداماتی چون معرفی محصولات جدید، اعلام تخفیف یا فروش فوق العاده، و تبلیغات آنلاین انجام داده است.

بر اساس این گزارش، محمد روحی، قائم مقام مدیرعامل صنایع چوبی توحید، با اعلام این مطلب که در حال حاضر به دلیل جلوگیری از واردات مبل، ۹۵ درصد سهم بازار مبل ایران، از تولید داخل است، افزود: تا قبل از پارسال، سهم بازار مبلمان راحتی وارداتی، بیشتر از مبلمان کلاسیک بود. این موضوع، کار را برای تولیدکنندگان داخلی، سخت کرده بود، چرا که هیچ رقابتی در بازار وجود نداشت، و مبلمان با کیفیت بالاتر از تولیدات داخلی، و با همان ِرنج قیمت در بازار به فروش می‌رسید. این امر باعث شد مردم به سمت خرید مبل‌های خارجی روی آورند. از طرف دیگر ورود مبلمان خارجی با کیفیت مطلوب، باعث شد تولیدکنندگان داخلی، برای اینکه بتوانند کالاهای خود را به بازار عرضه کنند، کیفیت را مورد توجه قرار داده، و تولیدات خود را با کیفیت مطلوب عرضه کنند.

وی با اعلام این مطلب که جلوگیری از واردات، و افزایش قیمت دلار، به نوعی به نفع تولیدکنندگان داخلی است، افزود: برای مثال بسیاری از تولیدکنندگان داخلی، نمونه محصولات خارجی را آورده، و با شکافتن آن و آگاهی از چگونگی ساخت و استفاده از مواد اولیه، توانستند محصولی با کیفیت بالاتر از محصول خارجی، تولید و به بازار عرضه کردند.

روحی، با تاکید بر اهمیت سطح سواد و دانش، در بازار مبلمان، اظهار کرد: چالش های اصلی در این زمینه کم سواد بودن تولیدکنندگان، ترس از تکنولوژی، و تفکر سنتی مدیران است. عدم اطمینان و نداشتن برون سپاری، دغدغه اصلی مدیران این صنف است. در واقع اکثر مدیران ترجیح می دهند صفر تا صد کارها را خودشان انجام دهند.

وی افزود: در واقع تفکیک کار در این صنف وجود ندارد. برای مثال همه کارها از خرید چوب گرفته تا نجاری، رنگ کاری، رویه کوبی، طراحی، فروش و به طور کلی تازمانی که کار به دست مشتری برسد، بر عهده خود تولیدکننده است.

وی با اعلام این مطلب که در سال های اخیر شاهد تغییر و تحولات عظیمی در صنعت مبلمان هستیم، افزود: در حال حاضر می توانیم با قطعیت بگوییم، از لحاظ کیفیت، تولیدات داخلی هم تراز با تولیدات برندهای مطرح جهانی پیش رفته، ولی به دلیل عدم استفاده از بازاریابی مناسب، بازارداری، تحقیقات بازار، ابزارهای تبلیغاتی و … هنوز نتوانسیم به گردش مالی مطلوب برسیم.

قائم مقام مدیرعامل صنایع چوبی توحید، با تاکید بر اینکه در ایران تبلیغات دهان به دهان، بسیار تاثیرگذار است، گفت: به طور کلی بخش تحقیق و توسعه، در بسیاری از تولیدکنندگان داخلی، تعریف نشده است، و اکثر تولیدکنندگان از طریق مشاهده طرح های خارجی و بازارهای بین المللی، اقدام به طراحی و تولید مبل می کنند.

وی با تاکید بر ضرورت داشتن استاندارد معتبر در صنعت مبلمان، گفت: ارائه این استاندارها باید توسط افراد متخصص و با تجربه انجام شود.

وی پایین بودن سطح تولیدات، ظاهر سازی و عدم توجه به کیفیت، بالا بودن هزینه های اجاره نمایشگاه ها، رواج دروغ، عدم وجود خدمات پس از فروش، را از مشکلات صنف، برشمرد و افزود: بازار مبل، در ایران مقطعی است، در واقع اکثر تولید کنندگان در یک دوره کارهای خوب و با کیفیت مطلبوب ارائه می دهند، ولی در هنگام گسترش فعالیت های خود، بدلیل نداشتن دانش و تجربه متناسب با این حرفه، ضعیف عمل می‌کنند، و کم کم از رده خارج می شوند.

روحی، مشتریان را به دو دسته عادی و مبل نشین تقسیم کرد، و افزود:کیفیت و استاندارد اندازه ها، برای مشتریان مبل نشین بسیار حائز اهمیت است، در حالی که مشتریان عادی بیشتر به ظاهر مبل توجه می کنند، و حتی از طریق عکس هم می توان به این نوع مشتریان مبل فروخت.

وی اظهار کرد: با افزایش سطح سواد مردم در بازار مبلمان که در سال های اخیر بیشتر شاهد آن هستیم، تولید کنندگان ناگزیر هستند به سمت کیفیت مطلوب پیش روند. البته باید بدانیم در بازارهای بین المللی کیفیت به عنوان نیاز پایه در این صنعت ارزیابی می شود و سایر آیتم ها از مزیت رقابتی برخوردارند.

وی با اعلام این مطلب که صنایع چوبی توحید، یک نمایشگاه در آلماتی قزاقستان دارد، افزود: فروش در آلماتی بدلیل اینکه به نرخ دلار انجام می شود، برای ما خوب است، ولی مشکل اصلی ما این است که مبل ایرانی در جهان شناخته شده نیست و با حضور مبلمان ایتالیا و ترکیه، کسی به تولیدات ایرانی توجه نمی کند.

برای مثال یکی از برندهای مطرح ایتالیا، یک ناهار خوری ساده را به قیمت ۲۰۰ هزار دلار به فروش می رساند، در حالیکه ما همان ناهارخوری را می توانیم با همان کیفیت و قیمت حداکثر ۸ تا ۱۰ میلیون در ایران عرضه کنیم. این تفاوت قیمت به این دلیل است که تولیدکنندگان موفق جهان، در کار برندسازی، مشتری مداری، و شناساندن محصولات خود سالها کار کرده اند، در حالیکه ما در ایران هیچ توجهی به این بخش نداریم.

وی با تاکید بر ضرورت صادرات افزود: برای تصاحب بازارهای جهانی مبلمان باید بیش از پیش به سلیقه و ذائقه خریداران جهانی توجه کرد؛ در این زمینه با ایجاد شرکتهای مدیریت صادرات به خوبی می توان علاوه بر شناسایی بازارهای هدف، بیشتر سلایق و علایق مشتریان بین المللی را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.

روحی اظهار کرد: برای صادرات بیشتر مبلمان بایستی با ایجاد شبکه های مویرگی توزیع حضور بیشتری در بازارهای کلان جهانی داشت.

وی تصریح کرد: در آینده می توانیم با دعوت از تجار خارجی، به منظور مذاکره و معامله در راستای هدفمندی صادرات و ایجاد نمایشگاه های دائمی برای صادرات، و همچنین ارائه آموزش های تخصصی برای فروشندگان و فعالان صنعت مبلمان، صنعت مبلمان را به جایگاه واقعی آن برسانیم.

بر اساس این گزارش، غلامرضا ادیب، از مدیران مبل هنر کیش، با اعلام این مطلب که تیراژ تولید مبل، در ایران تعریف نشده است، گفت: بازار ایران، مریض و بازاری بسته است.

وی تصریح کرد: در سال های اخیر، مبلمان از دیدگاه مردم جامعه از کالایی لوکس، به یکی از عناصر مهم و اصلی اثاثیه منزل تبدیل شده است.

غلامرضا ادیب، با اعلام این مطلب که، قیمت، کیفیت، زیبایی، و اندازه مبل از اولویت های خریداران مبل در ایران است، افزود: حفظ کیفیت همزمان باتنوع محصولات، به روز بودن، و سرعت عمل در تحویل کالا، از ابزارهای قدرت تولیدکنندگان مبل محسوب می‌شود.

وی افزود: طراحی ظاهر مبل در ایران با کپی برداری و شبیه سازی از بازارهای بین المللی، انجام می شود و کمتر تولید کننده ای به سمت خلاقیت های شخصی در این زمینه روی می‌آورند.

وی تصریح کرد: یکی از مباحث مورد تامل در این صنعت بحث منابع انسانی و نیروی متخصص در این زمینه است، که این روز ها تبدیل به یکی از معضلات صنعت مبلمان شده است. تولیدکنندگان وقت و انرژی زیادی صرف پاسخگویی به سازمان های دولتی و تامین اجتماعی می کنند، که باید در آینده تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود.

غلامرضا ادیب، درباره وضعیت تبلیغات و بازاریابی در ایران گفت: در ایران تبلیغات تلویزیونی تنها برای فروش اقساطی در نظر گرفته می شود، و تعداد محدودی از تولید کنندگان هم از تبلیغات بیلبوردی برای نمایش محصولات خود استفاده می کنند. به نظرمن تولید کنندگان در استفاده از ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی موفق نبودند. به تعبیر وی “دزدی مدل” یکی از دلایلی است که تولیدکنندگان به سمت تبلیغات آنلاین روی نمی‌آورند. وی معتقد است: در کشورهای موفق هم این موارد وجود دارد، ولی حجم بازار به قدری وسیع است که چنین موضوعاتی، تاثیرگذار نیست. به تعبیر وی در بازار مریض ایران، بازاریابی، تبلیغات و فروش، جایگاهی ندارد.

وی افزود: تامین تسهیلات مالی مورد نیاز این صنعت با نرخ بهره پایین و به صورت بلند مدت، و حمایت از تشکل های تخصصی، و حضور در هیات های بازاریابی و تجاری، از ضروریات این صنعت در آینده است.

ادیب در پایان، اظهار کرد: دانش و تخصص در کنار تکنولوژی روز دنیا هم به تولید سریع تر محصول و هم به کاهش قیمت نهایی آن کمک می کند.

بر اساس این گزارش، صنعت مبلمان با چالش‌های بی‌شماری به ویژه در بخش صادرات روبه‌رو است که آینده این صنعت را با مشکل مواجه کرده است، از این رو لازم است سریع‌تر نسبت به رفع آنها اقدامات لازم صورت بگیرد. دغدعه تهیه تجهیزات مبل، وپایین بودن تیراژ فروش، عدم تثبیت قیمت ها، عدم معامله نقدی و باز بودن حساب، فقدان تجربه و مهارت در انجام تجارت خارجی، و فقدان توان طراحی، از مهمترین نقاط ضعف صنعت مبلمان در ایران است. همچنین استفاده از مدیران دانش محور، آموزش های کاربردی، حمایت دولت از صادرکنندگان و تولید کنندگان داخلی، ضرورت نوآوری در زمینه های مختلف را بیش از پیش آشکار می سازد.

آنچه مسلم است کارشناسان و فعالان صنعت مبلمان همگی بر این نکته اتفاق نظر دارند، که وصل شدن بازار ایران با بازارهای بین‌المللی، اولین گام در راه پیشرفت است. در شرایط کنونی که تدابیر و اقدامات امیدوارکننده دولت یازدهم، چشم انداز روشنی از احیای روابط اقتصادی با جامعه بین الملل را نوید می دهد، امید است با توجه مسئولان و حمایت از صنعت مبلمان کشور، شاهد تغییرات مفید محیط کسب و کار در این حوزه باشیم.

بازار داغ مبلمان لوکس همزمان با رکود اقتصادی
دنیای اقتصاد- فرزین محمدی : بازار مبل ایران در یک دوقطبی به سر می‌برد؛ فروشگاه‌هایی که بازار هدف دهک‌های پایین‌دستی و میانی است با کاهش فروش ۶۰ تا ۸۰ درصدی روبه‌رو هستند در حالی که بازار دهک‌های بالادستی حتی افزایش درآمد داشته‌اند. مشاهدات میدانی «دنیای اقتصاد» حاکی از کاهش فروش نزدیک به ۷۰ درصد از فعالان حوزه مبل است. کاهش قدرت خرید مردم تنها یک طرف سکه است و افزایش ۵ برابری قیمت مواد اولیه و حتی کمبود در بازار باعث شده این بازار منحصر به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خاصی باشد. مصرف‌کنندگانی که مبل ۲۰۰ میلیونی را نه از روی احتیاج، بلکه صرفا به سبب رنگش می‌خرند.
بازار مبلمان در سال ۱۴۰۰

از اخر سال ۹۶ تا ابتدای سال ۱۴۰۰ قشر کم دراد و متوسط جامعه از بازار مبلما و کالاهای با کیفیت حذف شده اند و تولید کنندگانی که امسال بتوانند محصولات با کیفیت متوسط و قیمت مناسب تولید کنند که این دو قشر را پوشش دهد فروش خوبی خواخند داشت

کاهش فروش ۸۰درصدی

بعد از ظهر پنج‌شنبه اول آبان، بازار مبل ایران، خیابان یافت‌آباد شرقی. جایی که پاساژ‌ها و مغازه‌های زیرزمینی فروش مبل دو طرف خیابان صف کشیده‌اند. اینجا کمی شلوغ است، مردم از زیرزمین‌ها و مغازه‌ها بیرون می‌آیند و پس از مکثی در مقابل فروشگاهی دیگر به داخل آن می‌روند. یکی از فروشندگان این خیابان می‌گوید نسبت به پارسال ۸۰ درصد کاهش فروش داشته است آن هم در حالی که قیمت اجناس بیشتر از ۱۰۰ درصد از ابتدای سال بالا رفته است: «خریدوفروش آنچنانی نیست. امروز پنج‌شنبه است و باید اینجا غلغله می‌بود، اما معمولی است. مردم هم صرفا قیمت می‌پرسند و از ۱۰ مشتری شاید یکی خرید کند.» سبحانی می‌گوید شاهد تعطیلی کارگاه همکارانش بوده است: «مشتری‌های ما قشر متوسط و ضعیف هستند. دقیقا قشری که بیشترین فشار روی آنان است.

مبل ۲۰ میلیون تومانی در عرض سه ماه به ۵۰ میلیون تومان رسید. آن هم در حالی که جیب مردم در خالی‌ترین حالت ممکن به سر می‌برد. الان در بازار مبل زیر ۱۰ میلیون تومان نداریم. اما پاساژ خلیج‌فارس خلوت‌تر است. به سختی می‌توان کسی را پیدا کرد که برای خرید آمده باشد. راهروها خلوت است و در بعضی از مغازه‌ها تک‌وتوک مشتری به چشم می‌خورد که «آنها هم فقط قیمت می‌کنند». جوادی یکی از فروشندگان این پاساژ به «دنیای اقتصاد» می‌گوید نسبت به سال گذشته بالای ۷۰ درصد کاهش درآمد داشته است: «شرایط برای مردم سخت شده. مبل هم وسیله‌ای است که از وسایل مصرفی مردم است و قیمتش هم روزبه‌روز بالا می‌رود. مشتری داشتم ماه گذشته برای خرید مبل آمد و چون قیمت‌ها بالا بود نخرید. هفته گذشته دوباره برگشت برای خرید و از اینکه قیمت‌ها بالاتر رفته بود تعجب کرد. مبلی که آن بنده خدا ۲۵ میلیون تومان قیمت کرده بود در عرض یک ماه رسید به ۴۰ میلیون تومان. هیچ کس نمی‌تواند این مقدار افزایش قیمت را بپذیرد. با ضرر خرید کرد و رفت.»

جوادی که بالای ۱۵سال در این حرفه فعالیت می‌کند درباره افزایش قیمت مبل می‌گوید: «قیمت‌ها واقعا منطقی نیست. مشتری‌های من یا قشر متوسط رو به بالا هستند یا قشر مرفه و پولدار. متاسفانه مشتری‌های متوسط را از دست داده‌ام، مشتری‌هایی که حداقل ۶۰ درصد از دخل من را تشکیل می‌دادند.» این در حالی است که اجناس این فروشنده در داخل کشور تولید می‌شوند و وارداتی نیستند: «اما تمام مواد اولیه وارداتی است. از پارچه مبل که از ترکیه می‌آید بگیر تا چوب که مثلا از گرجستان وارد می‌شود. البته قیمت‌ها بالاتر از تاثیر دلار ۳۰ هزار تومانی در بازار است. غیرمنطقی است. الان شرایط به گونه‌ای شده که حتی مواد اولیه‌ای مثل اسفنج هم به سختی پیدا می‌شود.» فروشنده دیگری در همین پاساژ حرف‌های جوادی را تایید می‌کند: «ما خودمان تولیدکننده‌ایم و مواد اولیه نیست، مخصوصا اسفنج. اگر هم پیدا بشود بسیار گران است. همین الان قیمت تمام شده مبل آنقدر بالا رفته که بازار نمی‌تواند پاسخگو باشد چراکه مردم پول ندارند، دیگر جا ندارد که گران‌تر شود.» او نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کاهش فروش داشته است: «قیمت اجناس هم نسبت به پارسال ۷۰ درصد و نسبت به ابتدای سال ۴۰ درصد گران‌تر شده است.»

به پاساژ شماره ۳ بازار مبل ایران می‌رویم. می‌توان از پشت شیشه‌هایی که فروشگاه‌ها را دیوار کرده‌اند داخل آنها را دید؛ خبری از مشتری نیست. انواع مبل و میز با سلیقه‌های عالی کنار هم چیده شده‌اند اما خریداری از بین آنها رد نمی‌شود، تنها فروشندگان، هرکدام گوشه‌ای روی یکی از مبل‌ها نشسته‌اند و صفحه گوشی را بالا و پایین می‌کنند. اما این تنها ظاهر ماجراست. مشاهدات میدانی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد فروش فروشگاه‌هایی که جنس برند یا گران می‌فروشند تغییر نکرده است. بهرامی یکی از فروشندگان این پاساژ می‌گوید کرونا تاثیر چندانی روی فروش او نگذاشته است، تنها نوسانات ارز کمی فروش او را دستخوش تغییر کرده است: «قیمت برای مشتری‌های من مهم نیست.» این فروشنده در حالی تغییر چندانی در دخل نداشته که قیمت اجناسش تنها از ابتدای سال ۱۰۰ درصد گران‌تر شده است: «کار ما تولید داخل است منتها از بهترین مواد اولیه وارداتی استفاده می‌کنیم.» او انگشت اشاره‌اش را به سمت یک کاناپه می‌گیرد: «قیمت این کاناپه فروردین‌ماه ۲۰ میلیون تومان بود و الان رسیده به ۴۵ میلیون. ولی برای مشتری من مهم نیست چراکه درآمد او هم افزایش یافته است.»

فروشنده دیگری در این ساختمان حرف‌های او را تایید می‌کند. محسنی که مردی میانسال با ریش و مویی تنک و مشکی و تنی لاغر است به نکته جالبی اشاره می‌کند: «چرا قیمت جنس من بالا می‌رود؟ چون ارز گران است و مواد اولیه هم گران. قبلا هم که ارز پایین‌تر بود قشر متوسط تنها ۱۰ درصد از مشتری‌های من را تشکیل می‌داد چراکه درهرصورت این قشر توان خرید جنس من را ندارد. حالا دلار ۱۰ هزار تومان باشد یا ۳۰ هزار تومان. مشتری من با دلار ۳۰ هزار تومانی پولدارتر می‌شود، نه فقیرتر چراکه همان واردکننده یا تاجر مشتری من است.» محسنی به مبل شکلاتی‌رنگی اشاره می‌کند: «قیمت این مبل فروردین ۱۶۸ میلیون تومان بود الان رسیده به ۲۱۸ میلیون تومان. یکی از مشتری‌های ثابتم برای خرید تخت آمده بود و وقتی دید جنس جدید آوردم تصمیم گرفت مبل خانه‌اش را هم عوض کند. همراه با تخت مبل ۲۰۰ میلیونی هم خرید.» این فروشنده درباره خلوتی پاساژ می‌گوید: «مشتری اینجا نه زیاد می‌گردد و نه زیاد می‌ماند! ما حتی کسانی را داریم که مبل سفارش می‌دهند، اینکه از چه پارچه‌ای استفاده شود و چه طرحی داشته باشد. این مبل‌ها بالای ۱۵۰ میلیون تومان تمام می‌شود.» مشاهدات میدانی دنیای‌اقتصاد نشان می‌دهد که پولدارها پولدارتر شدند و بیشتر خرید می‌کنند، در حالی که قشر متوسط و ضعیف تقریبا از بازار مبلمان حذف شدند.

پیش‌بینی‌ها در مورد آینده صنعت مبلمان قبل از بحران کرونا چه بود؟

پیش بینی آینده صنعت مبلمان

مراجع معتبر تحقیقاتی بین المللی شامل global market insights ، Research and Markets و Market Watch در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ پیش بینی خود برای آینده صنعت مبلمان در بازه های چهار تا شش ساله را در قالب مقالاتی منتشر کرده بودند. هر سه متفق القول بودند که صنعت مبلمان در این دوره شاهد رشد خواهد بود و هر یک دلایل خود برای این رشد را تشریح کرده بودند. در آن زمان هیچکس تصور نمی کرد ویروسی کوچک دنیای اقتصاد و کلیه پیش بینی های اقتصادی و مالی را به چالش بکشد. در این مقاله پیش بینی این سه مرجع و دلایلشان برای آن را مشاهده خواهید کرد. آینده روشن خواهد کرد که کدامیک از این عوامل همچنان عامل رشد محسوب می شوند و کدامیک کارکرد خود را از دست خواهند داد:
عوامل موثر بر صنعت مبلمان تا سال ۲۰۲۵ به روایت Global Market Insights

پیش ‌بینی می ‌شود که بازار جهانی مبلمان در این دوره به واسطه رشد سرمایه گذاری های زیرساختی و بهبود اقتصادی کشورهای در حال توسعه دارای وضعیت بسیار خوبی باشد. به دلیل رونق سریع بازار مصرف درکشورهایی مانند چین و هند انتظار می‌ رود بخش عظیمی از این رشد در کشورهای آسیایی اتفاق بیفتد. افزایش درآمد افراد، تغییر سبک زندگی و نوآوری ‌های تکنولوژیکی از جمله عوامل رشد جهانی صنعت مبلمان هستند. برخی محرک های رشد صنعت مبلمان به شرح زیر هستند:

افزایش تقاضای مبلمان و اثاثیه ی فضاهای مسکونی

مبلمان فضاهای مسکونی و تجاری به صورت جداگانه بررسی می شوند. امروزه در سطح جهانی، تقاضا برای واحد های مسکونی کوچک به دلیل رشد فزاینده قیمت زمین و اجاره ساختمان در حال افزایش است. از این رو، نیاز به مبلمان های چند منظوره و هوشمند برای صرفه‌ جویی در فضا بیشتر شده است. از سوی دیگر میلنیال ها یا همان نسل هزاره و سالمندان بخش های جمعیتی کلیدی درحوزه مبلمان هستند. از آنجاییکه سیر تمایل به اجاره خانه و آپارتمان مستقل در میلنیال ها صعودی است در نتیجه درآمد بازار مبلمان و اثاثیه هم بیشتر می شود. درمورد سالمندان هم نیاز به زندگی در خانه های بهتر وجود دارد که این مسئله هم موجد درآمد برای صنعت مبلمان می شود.

از سوی دیگر بازار از سوی فروشگاه های آنلاین که با تخفیفات بیشتر و زمان بندی سریع تر برای تحویل کالا در صحنه حاضرند مورد پشتیبانی قرار می گیرد.

نوآوری های تکنولوژیکی درحوزه مبلمان هوشمند یکی دیگر از عوامل رشد صنعت است.

ظهور محصولات جدیدی مانند میز شارژ یا استفاده از روش های شارژ بی سیم در محصولات هم می تواند موجب ایجاد تقاضا برای مبلمان هوشمند در دنیا شود که به رشد صنعت مبلمان کمک می کند

نوآوری تکنولوژیکی در خدمت رشد صنعت مبلمان

بخش زیادی از تقاضای محصول در بازار مبتنی بر نوآوری در تکنولوژی ساخت محصول است. برخی از شرکت ها محصولات هوشمند را به عنوان یک مزیت رقابتی به سبد محصول خود اضافه کرده اند. درسال ۲۰۱۶ شرکت lazy boy یک پک باطری قابل شارژ را به عنوان راه حل برای کسانی که نمی خواستند یا نمی توانستند مبلشان را کنار پریز برق قرار دهند به محصولاتش اضافه کرد. پیشرفت تکنولوژیک محصول چشم انداز نفوذ شرکت به واسطه محصول در بازار را افزایش خواهد داد. علاوه بر این ، در سال ۲۰۱۸، شرکت تولیدی Godrej و Boyce، مجموعه ای از مبلمان کم جا به نام “Transpose” را رونمایی کرد. راه ‌اندازی این خط تولید جدید به شرکت کمک می کند تا مشتریانی که در فضاهای کوچک زندگی می کنند را هدف قرار دهد.

شرکت ها همچنین برای بدست آوردن سهم بازار بالاتر و تقویت سبد سهام خود، بر روی ادغام با دیگر کسب و کارها و یا اکتساب بنگاه های کوچکتر تمرکز می کنند. برای مثال در سال ۲۰۱۸ استیل کیس اعلام کرد که شرکت اورنج باکس را با هدف گسترش تجارت خود در اروپا و افزودن به سبد محصولات مبلمان مدرنش خریداری کرده است.
عوامل موثر بر صنعت مبلمان تا سال ۲۰۲۳ به روایت Research and Markets-2018

پیش بینی می شود بازار جهانی مبلمان در دوره پیش بینی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ با نرخ ۵.۲٪ رشد کند. افزایش برند آگاهی و توانایی پرداخت هزینه برای کالای مبلمان از سوی میلینیال ها یا نسل هزاره از چند سال پیش در رشد درآمد صنعت مبلمان تاثیر داشته است. علاوه بر این، دسترسی آسان به مبلمان در مناطق مختلف از طریق بستر آنلاین فروش محصولات مبلمان داخلی هم در این حوزه اثر گذار بوده است. با توجه به تقاضای قابل توجه از سوی نسل جوان، بازیگران اصلی صنعت مبلمان محصولات مختلفی را مطابق با سلیقه این نسل که شامل محصولات DIY هم می شود، عرضه کرده اند. این استراتژی باعث شده محصولات از قیمت متناسب برای این گروه برخوردار شوند و روند رشد بازار را تسریع کند. تمایل و استطاعت فزاینده مصرف کنندگان برای خرید محصولات دکوراسیون موجب تقویت این عرصه در سراسر جهان می شود.
رشد تقاضا برای مبلمان داخلی عامل رونق تولید و فروش مبلمان

در سال های اخیر شاهد تقاضای رو به رشد مبلمان چند منظوره با ویژگی‌های مختلف از جمله حداکثر امکانات ذخیره ‌سازی،

طراحی شیک و صرفه جویی در فضا بوده ایم.

بازیگران اصلی صنعت مبلمان اقدام به ارائه محصولات متنوعی بر اساس سلیقه مصرف کنندگان کرده اند و این مسئله احتمالاً در دوره پیش بینی در افزایش فروش مبلمان خانگی و اداری تأثیر می گذارد.

رشد صنعت املاک و مستغلات و افزایش جمعیت شهری در اقتصادهای در حال توسعه نیز موجب رشد جهانی صنعت مبلمان می شود. افزایش درآمد جمعیت شهری و تمایل آنها به خرید کالای لوکس هم در همین راستا عمل می کند.
پیش بینی رشد درآمد مبلمان و صنایع چوبی در طول دوره

در سراسر جهان مبلمان چوبی سهم مهمی در بازار مبلمان دارد. افزایش محبوبیت وسایل خانگی ساخته‌شده از چوب بادوام شامل چوب کاج، بلوط و غیره درخدمت رشد صنعت مبلمان است. استفاده از چوب بادوام برای تولید مبلمان لوکس با کیفیت هم سو با رشد تقاضا برای اثاثیه چوبی است که احتمالا در سال های آینده با آن روبه رو می شویم. در چنین شرایطی بسیاری از سازندگان، تمرکزشان را بر روی توسعه تولید مبلمان چوبی قرار داده اند که به خاطر ظاهر طبیعی، دوام بالا، استفاده آسان، انعطاف‌ پذیری محبوب هستند. در حوزه مبلمان اداری هم تقاضا برای مبلمان ترکیبی از چوب و شیشه قابل توجه است. درعین حال پیش بینی می شود افزایش تنوع مبلمان با روکش پودری، کرومی و آنودایز شده هم در رشد بازار مبلمان در دوره پیش بینی نقش مهمی داشته باشد.

محبوبیت فروشگاه های اینترنتی در خدمت رشد فروش مبلمان

در آسیا و اقیانوسیه، بسیاری از بازیگران اصلی بازار مبلمان برای تقویت شبکه توزیع خود اقدام به راه اندازی یک پایگاه آنلاین یا همکاری با فروشگاه های تجارت الکترونیکی کرده اند که موجب رشد بازار مبلمان در آینده صنعت مبلمان در منطقه می شود. در آمریکای شمالی ، برندها پیشروی مبلمان تمرکز خود را بر شخصی سازی محصولات گذاشته اند تا برای مخاطبان خاص محبوبیت بیشتری پیدا کند. پیش بینی می شود محبوبیت مبلمان خودت بساز (DIY) بین نسل جوان و در دسترس بودن این محصولات در طرح های جذاب در فروشگاه های آنلاین باعث افزایش فروش مبلمان شود.

با گسترش تولیدات مبلمان از اروپا به کشورهای در حال توسعه در آسیا احتمالا درسال های آتی شاهد تغییراتی در بازار باشیم. برای مثال برندهای Renaissance Home ،Pinnacle Saporiti ،Gautier و Espania و بسیاری از واردکنندگان محصول اروپایی اخیرا اکثر محصولات خود را با نام و برند تجاری شان یا بدون آن در هند به فروش می رسانند.

علاوه بر این، انتظار می رود افزایش تجارت عمده مبلمان میان چین، آلمان، ایتالیا، لهستان و ویتنام با ایالات متحده، آلمان، انگلستان، فرانسه و کانادا نقش مهمی در دوره پیش بینی داشته باشد.
عوامل موثر بر صنعت مبلمان تا سال ۲۰۲۴ به روایت Market Watch 2019

افزایش سرمایه گذاری در ساختمان های مسکونی با استفاده پیشرفتهای مواد و فناوری، افزایش پایداری و راه حلهای ذخیره سازی نوآورانه، باعث رشد بازار مبلمان می شود.

شهرنشینی رو به گسترش همراه با افزایش درآمد مصرف کنندگان بالقوه به ویژه در اقتصادهای نوظهور، بر رشد بازار مبلمان خانگی تأثیر مثبت دارد. برای مثال افزایش سطح زندگی به دلیل افزایش درآمدها و قدرت خرید و تمایل به زندگی در یک محیط بهتر ، باعث سرمایه گذاری در بهسازی خانه و دکوراسیون در چین شده است. کاهش قیمت محصولات به دلیل افزایش رقابت در بازار مبلمان کشور نیز از گسترش تجارت حمایت می کند.

انتظار می ‌رود تا سال ۲۰۲۴ در بخش مسکونی شاهد رشد بیش از ۵ درصد باشیم. پیش‌ بینی می ‌شود، ضرورت اسکان جمعیت در حال افزایش در بازه این پیش بینی تاثیر مثبتی بر آینده صنعت مبلمان بگذارد. توسعه اقتصادی به همراه ارائه یارانه های مسکن به وسیله دولت ها نیز در همین راستا عمل خواهد کرد. نوسازی خانه ها هم در گذشته تقاضای قابل توجهی را ایجاد کرده و پیش بینی می شود شاهد افزایش چشمگیر آن در بازه زمانی پیش بینی شده باشیم.

انتظارات مصرف ‌کننده و الگوهای مصرف در مناطق مختلف نیز وجود دارد که نباید بی توجه از آن گذشت.

بروز رشد قیمت ها، درحالی که قدرت خرید خانواده‌ها متناسب با آن افزایش نداشت، به چالشی اساسی در بازار و تقاضا برای این محصولات بدل شده است، بطوری که دبیر انجمن صنفی توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی تهران گفت:‌ با وضعیت به وجود آمده، کالا در بازار موجود است، اما خریدار نیست.

اکبر پازوکی توضیح داد: افزایش قیمت لوازم‌خانگی از یک طرف و افت قدرت خرید مردم از سوی دیگر، موجب شد تا رکود در بازار را شاهد باشیم.

وی خاطرنشان‌کرد: ‌اکنون به‌جز افرادی که برای تهیه جهیزیه نوعروسان به بازار مراجعه می‌کنند، در عمل خریداری در بازار وجود ندارد.
تزریق نقدینگی به شرکت‌ها، راهکار کاهش قیمت‌ها

این مقام صنفی تاکیدکرد:‌ چنانچه بخواهیم به بازار، مردم و کارخانه ها کمک شود، باید نقدینگی مورد نیاز شرکت‌ها را در اختیارشان قرار داد؛ به این ترتیب با افزایش تولید، هزینه های سربارشان کاهش یافته و قادر به کاهش قیمت‌ها خواهند بود.

پازوکی یادآورشد:‌ امروز کارخانه های زیادی وجود دارند که با یک شیفت کاری فعالیت می‌کنند و با تزریق نقدینگی مورد نیاز و تامین ارز برای تهیه مواد اولیه، قادر به افزایش تولید خواهند شد.

وی گفت: تولیدکنندگان داخلی در چند سال گذشته توانستند بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش تولید داشته باشند، اما هنوز به حد اشباع بازار نرسیده که در این صورت می توان به صادرات نیز مبادرت ورزید.

دبیر انجمن صنفی توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی تهران در عین حال، مخالف اعطای وام و تسهیلات خرید کالا به مشتریان برای خرید لوازم خانگی است.

وی تاکید کرد: می توان به جای چنین طرح‌هایی، باید نقدینگی را در اختیار تولیدکننده قرار داد تا بتواند به افزایش تولید و کاهش قیمت تمام شده، اقدام کند.

مطابق آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه ماهه نخست امسال شرکت‌های داخلی ۲۱۰ هزار و ۲۰۰ دستگاه تلویزیون تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۴۹.۴ درصدی داشته است.

همچنین تولید یخچال و فریزر با رشد ۷.۹ درصدی به ۳۲۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه و ماشین لباسشویی با رشد ۱۱۵.۱ درصدی به ۲۰۷ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید.​
پربیننده ترین ماسک‌ ۳میلیون تومانی با نخ طلا! موافقت مجلس با توزیع کوپن الکترونیک افزایش ۳۸درصدی تولید لوازم‌خانگی/ گوشت قرمز، خرداد ماه ارزان شد چنددرصد ایرانیان گوشت‌قرمز نمی‌خورند؟ ۴۵درصد روغن موتورهای موجود بازار تقلبی است

پیش بینی روند بازار مبلمان ۲۰۱۹-۲۰۲۰

IFEX (مبلمان بین المللی INDONESIA EXPO) is بزرگترین نمایشگاه بین المللی دکوراسیون ، طراحی خانه و دفتر ، مبلمان ، روشنایی در اندونزی. این نمایشگاه بین المللی که یکی از بارومترهای طراحی مبلمان و صنایع دستی در آسیا است، تبدیل به یک مکان معتبر برای شرکت های مبلمان و صنایع دستی برای نشان دادن بهترین طراحی های خود شده است. موفق بودن در سال های گذشته، در ۲۰۱۹ با همکاری شرکت های ۵۰۰ که بهترین نمایش را نشان می دهند طرح های مبلمان و محصولات صنایع دستی، مانند مبلمان فلزی، مبلمان فضای باز و دکور خانه.

IFEX یک مکان ملاقات سالانه بین شرکت های مشغول مبلمان و صنایع دستی با خریداران خارجی است. تعجب آور نیست اگر همه شرکت های تولیدکننده مبلمان و صنایع دستی در اندونزی سعی کنند بهترین طراحی های خود را برای جلب خریداران به نمایش بگذارند. معمولاً می دانیم که طرح های نمایش داده شده در IFEX طرحی هستند که برای یک تا دو سال آینده آماده می شوند. بنابراین ، دانستن پیش بینی روند مبلمان و روند رنگ مبلمان و طراحی داخلی در ۲۰۱۹-۲۰۲۰ به طور کلی بسیار مهم است. دقت در پیش بینی طرح و رنگ البته بر قضاوت خریدار در انتخاب طرح مورد نظر تأثیر خواهد گذاشت.

۱۰ روند طراحی داخلی ۲۰۲۰ که به روند مبلمان تاثیر می گذارد

بر اساس یک نظرسنجی که در مورد اعضای IFDA 2,000 در سراسر ایالات متحده از جمله ژاپن انجام شد، انتظار می رود که روند پیش بینی شده در ۲۰۱۹-۲۰۲۰:

در سال ۲۰۲۰ ، جمعیت جهان ، به ویژه کسانی که در مناطق شهری مانند ایالات متحده زندگی می کنند ، ترجیح می دهند در خانه های کوچکتر با تعداد اتاق محدودتری زندگی کنند.
اتاق های زندگی رسمی از خانه های مدرن ناپدید می شوند. اتاق نشیمن دیگر به عنوان یک اتاق نشیمن عمل نخواهد کرد. اما کارکرد بیشتری خواهد داشت، مانند چت کردن با خانواده، فضای تماشا و حتی شام با هم.
اتاق ناهارخوری اتاق چند منظوره ای است که اعضای خانواده آنها حرکت می کنند. برای مطالعه، بازی و سایر فعالیت های دیگر. اتاق خواب یک فضای چند منظوره است، همچنین می تواند یک فضای اداری یا فعالیت اصلی دیگر باشد.
فضای باریک تر نیز نیاز به مبلمان کوچکتر دارد.
مبلمان سوئیچ به چند منظوره، مدولار، آسان به حرکت مبلمان طرح با تمایل کوچک است.
آشپزخانه و اتاق غذاخوری به طور فزاینده ای علاقه ای به افزایش علاقه به جهان آشپزی دارند.
طرح های مبلمان و پاسیو برای فضای باز با مفهوم مراقبت از حداقل ساخته شده و البته هنوز مفهوم عملکردی را حمل می کنند.
این ها برخی از چیزهایی هستند که باید از نظر طراحی داخلی مورد توجه قرار بگیرند که مطمئنا بر طراحی مبلمان تاثیر می گذارد. بنابراین، چه نوع طراحی قابل پیش بینی مبلمان روند ۲۰۱۹-۲۰۲۰ خواهد بود؟

0