نحوه درست نشستن روی مبل و صندلی

آداب نشستن روی مبل و صندلی, نحوه درست نشستن روی مبل, طرز نشستن روی مب, روش صحیح نشستن روی زمین,

هنگامی که در خانه یا محل کار روی کاناپه یا مبل ها و صندلی های راحتی می نشینید باید به قوانین درست نشستن نیز توجه کنید. اگر در خانه هستید ممکن است لم دادن و تماشای چند ساعته تلویزیون در طولانی مدت باعث کمر درد و دیگر ناراحتی هایی در ستون فقرات شما شود زیرا شیوه های صحیح نشستن را رعایت نکرده بودید

اولین نکته نحوه درست نشستن روی مبل

مهمترین نکته در روش صحیح نشستن روی مبل شناخت و انتخاب مبل استاندارد با طراحی ارگونومیک میباشد اگر مبل شما خاصیت ارگونومیک داشته باشد شما در نشستن های طولانی مدت دچار مشکل و درد پا کمر و کتف نمیشوید. اما اگر مبلمان استاندارد و ارگونومیک نباشد ان راحتی که برای نشستن نیاز داریم را به ما نمیدهد. به هر حال هر مبلی که داشته باشیم باید درست نشستن روی مبل را بلد باشیم تا از اسب های احتمالی با بدن جلو گیری کنیم.
در این مورد مقاله مبل استاندارد چیست؟ را بخوانید تا با استانداردهای مبلمان اشنا شوید و مبل استاندارد بخرید.

آشنایی با ستون فقرات و آسیب‌های موجود

ستون فقرات شما دارای قوس‌های طبیعی‌ای است که باید همواره آنها را در موقعیت طبیعی خودشان حفظ کنید. تعداد مهره‌ها ۳۳ عدد است اما در یک فرد بالغ به دلیل جوش خوردن مهره‌های خارجی و دنبالچه، ستون فقرات از ۲۶ مهره تشکیل شده است
که عبارتند از: ۵ مهره کمری در قسمت انتهایی، ۱۲ مهره پشتی و در آخر ۷ مهره گردنی. در قسمت میانی کمر هم دیسک وجود دارد که نقش یک ضربه گیر را ایفا می‌کند. اگر درهنگام نشستن و یا هر نوع فعالیت دیگری به ستون فقرات فشار وارد شود، بخشی از آن توسط دیسک مهار می‌شود اما اگر میزان فشار بیش از حد و نابهنجار باشد به دیسک فشار کمر فشار آورده و آن را از وضعیت تعادل خارج ساخته و به طرفین جابجا می‌کند و به اعصاب آن نواحی آسیب وارد کرده که در نهایت احساس درد به اوج خود می‌رسد. در حالت کلی وضعیت بدنی مطلوب با سه ویژگی حداکثر کارایی، حداقل انرژی مصرفی، حداقل درد و ناراحتی مشخص می‌گردد. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه نشستن بر روی سطوح مختلف را با هم بررسی کنیم.آشنایی مختصر با ستون فقرات و آسیب‌های موجود

نحوه نشستن بر روی زمین

اغلب افرا با توجه به عادات، وضعیت بدنی و آمادگی آن و حتی وضعیت فرهنگی و اجتماعی شیوه‌های متفاوتی را برای نشستن انتخاب می‌کنند. و تمامی عوامل در حالت نشستن تاثیرگذار خواهد بود. روش‌های معمول نشستن بر روی زمین عبارت هستند از: نشستن به حالت چهار زانو، دو زانو، دو زانو به یک سمت، زانوهای خم در سینه. که با توجه به فرهنگ و آداب اکثر ما از این روش‌ها برای نشستن استفاده می‌کنیم که هر کدام از آنها دارای معایبی هستند و بررسی آن‌ها نیاز به تخصص دارد. اما نحوه‌ی صحیح نشستن بر روی زمین به این ترتیب که باید سه قوس موجود در پشت شما در حالت تعادل باشد برای این منظور در اتخاذ جای مناسب برای نشستن ابتدا نیاز به یک تکیه‌گاه می‌باشد پس از آن پاهای خود را به روبرو دراز کرده و در صورت وجود بالشتکی با ارتفاع کم را زیر زانوان خود قرار دهید. این حالت مناسب‌ترین پوسچر در هنگام نشستن بر روی زمین خواهد بود.

روش درست نشستن روی مبلمان

بیشتر مبل‌های راحتی در تولید به خاطر مصرف پارچه و متریال و کم کردن هزینه های تولید با ارتفاع کم تولید میشوند. مبلمان باید تکیه گاه و دسته های ان ارتفاع مناسب با اصول ارگونومیک را داشته باشد. اگر مبل شما تکیه گاه کوتاه دارد و شما قد بلندی دارید سعی کنید به کمک کوسن‌های اضافی سفت، ارتفاع مبل را افزایش دهید. می‌توانید این کوسن‌ها را روی هم قرار دهید تا ارتفاع تکیه گاه مبل زیاد شود.
ارتفاع مبل از زمین تا روی تشک کف مبل باید به اندازه‌ای باشد که وقتی روی مبل می‌نشینید و کف هر دو پا را روی زمین قرار می‌دهید، فشاری به زانوهای شما وارد نشود. هنگام خرید مبل‌های راحتی به این استاندارد توجه کنید.
ارتفاع دسته مبل باید جوری باشد که وقتی دست را روی ان قرار میدهید کتف شما نه پایین بیفد نه بالا تر از سر شانه قرار گیرد در هردو صورت از نظر استاندارد مشکل دارد.
اگر مبل شما دسته‌های بسیار کوتاهی دارد یا اصلا دسته ای ندارد روی آن یک بالش یا کوسن به جای دسته قرار دهید، در این صورت وقتی در طولانی مدت روی مبل راحتی می‌نشینید، دچار گردن درد نمی‌شوید.

هنگامی که روی مبل نشسته‌اید و می‌خواهید کتاب بخوانید، کتاب را روی یک کوسن قرار دهید تا در سطح بالاتری قرار گیرد. در این صورت مجبور نیستید برای خواندن کتاب سرتان را پایین نگه دارید و بدین ترتیب دچار گردن درد نمی‌شوید. اگر می‌خواهید برای استرحت زیرپایی قرار دهید، مراقب باشید که زانوها بالاتر از سطح بدن قرار نگیرد و حالت نشستن شما از وضعیت استاندارد خارج نشود.
برای اینکه قوس کمر شما در وضعیت طبیعی قرار گیرد یک بالش کوسن در بخش گودی کمرتان قرار دهید تا ضمن نشستن روی مبل‌های راحتی، ستون فقرات شما قوس طبیعی خود را حفظ کند. به مدت طولانی روی مبل ننشینید و مشغول تماشای تلویزیون نشوید. بهتر است بعد از هر نیم ساعت یا ۴۵ دقیقه بلند شوید و کمی راه بروید. در این صورت جریان خون در بدن شما بهتر به حرکت در می‌آید و به دلیل یک جا نشینی دچار کسالت و کرختی نمی‌شوید. اگر هم نشستید برای مدتی از زیر پایی استفاده کنید. یا روی مبل دراز بکشید..

به مدت چند هفته روش‌های درست نشستن را تمرین کنید. خواهید دید كه علاوه بر اینكه از آسیب‌های احتمالی و وارد شدن صدمه به کمر و ستون فقرات خود پیشگیری می‌كنید، این کار به عادت روزانه شما تبدیل می‌شود و دیگر نمی‌توانید شیوه‌های نادرست نشستن را تحمل كنید. نحوه درست نشستن روی مبل.

تقریباً اکثر ما در خانه هایمان از مبلمان استفاده می‌کنیم

بنابراین وضعیت مناسب و صحیح قرارگیری اندام‌هایتان بسیار حائز اهمیت هستند. که اگر این اسقرار به شیوه درست آن صورت بگیرد قادر خواهید بود تا کارها و فعالیت‌هایتان را با روحیه و انرژی بیشتر، استرس و خستگی کمتری انجام دهید.هنگامی که بدن در حالت خنثی قرار دارد و هیچگونه فشاری متحمل نمی‌شود، استخوان‌ها و مفاصل در وضعیت صحیح خود قرار دارند و کارایی عضلات در وضعیت حداکثری قرار دارند. تحلیل رفتن‌ها و سایش‌های نابهنگام مفاصل کاهش یافته و از التهاب آنها نیز جلوگیری می‌شود. بطور کلی مشکلات کمر درد، دردهای عضلانی و گاهاً درد گردن ناشی از وضعیت قرار گیری نامناسب بدن است.

تعمیر مبل استیل در اصفهان

تغییر مدل مبل قدیمی

چگونه مبلمان خود را بفروشیم؟

تعویض مبل کهنه با نو اصفهان

تعمیر مبل اصفهان

تعمیر صندلی در اصفهان

تعمیر مبل ریلکسی در اصفهان

خرید مبل مستقیم از تولیدی اصفهان

نحوه درست نشستن روی مبل